דף הבית >> טיפים ומידע >> טיפים מקצועיים
 

כיצד לחסוך במים?

לאחרונה נוכחנו כי הדיווחים על מיעוט גשמים ועלייה צפויה במחירי המים גרמו לבעלי גינות לפעול לייבוש מלא של הגינה. פעולה זו הנה קיצונית, מצערת את בעלי הגינה שטיפחוה באהבה, וחשוב מכל - לא נחוצה.
ניתן לפעול כדי להשיג גינה ירוקה ופורחת בהשקיה מועטה יחסית. נציג כאן חלק מהאפשרויות:

1. צמצום שטח המדשאה: הדשא נזקק לכמויות רבות יחסית של השקיה, אך חיסולו המוחלט מוריד מהערך המעשי של הגינה ככר למשחק וישיבה. לרוב המשפחות הממוצעות תספיק מדשאה בת 30-50 מטר רבוע. האם ניתן לצמצם את שטח המדשאה שלכם ולהחליפו בגידול יובשני יותר?

2. בדיקה שוטפת של מערכת ההשקיה: בזבוז ניכר נגרם כאשר לא מאתרים ומתקנים בזמן פיצוצים ונזילות בצנרת ההשקייה. רבים פועלים לפי ההמלצה החסכנית של השקיה בשעות הלילה, אך אחת התוצאות היא אי שימת-לב לתקלות. אחת לשבועיים פתחו למספר דקות את ההשקיה בשעות היום, בדקו ותקנו לפי הצורך.

3. השקיה מבוקרת: למערכת ההשקייה הממוחשבת יתרונות בחסכון במים. היא פותרת בעיות של עודף השקיה עקב שכחה וכן מאפשרת ניתוב של מספר קווי השקיה בגינה, בהתאם לצרכים השונים של הצמחיה. כך ניתן להפריד קויי השקיה בין צמחיה שאינה זקוקה למים רבים (צמחיה בוגרת, צמחים יובשניים, צמחיה באזור מוצל) לבין צמחיה שזקוקה להשקיה רבה יותר (פרחים עונתיים, צמחיה הגדלה בשמש קופחת, צמחיה טרופית).

4. החלפת צמחים: אם הגינה שלכם מורכבת מצמחייה הדורשת השקיה מרובה, דוגמת צמחים טרופיים או פרחים עונתיים רבים, זה הזמן לעבור לצמחיה ים תיכונית רב-שנתית.

5. חיפויים: חיפוי מוריד את רמת התאדות מי ההשקיה ומאפשר הורדת כמויות המים הנצרכים. כמו כן ניתן להשתמש בחיפויים שונים למדרך, כתחליף למדשאה או לחלקה. 
 


איזה צמח לשתול?

אחת המלאכות המענגות ביותר עבור גננים ובעלי גינות היא מלאכת השתילה. אחת האכזבות הגדולות ביותר מתרחשת כאשר השתילים הצעירים אינם נקלטים כמצופה.

בבואכם לבחור צמחים לגינה, אנו ממליצים על הצעדים הבאים:

• הגדירו את מטרת הצמח (גדר חיה, כיסוי שטח, צבע בגינה, צמח תבלין וכד')
• הגדירו כיצד אתם רוצים שהצמח יראה (צבעים, גובה ורוחב)
• הגדירו את המיקום בו יהיה הצמח – האם הוא מואר או מוצל? איזו אדמה יש בשטח המיועד? איזו צמחייה כבר קיימת שם?

עם הנתונים האלו רצוי לפנות לאיש מקצוע (הגנן שלכם או משתלה מקצועית) לבחירת הצמח המושלם. הבחירה תיקח בחשבון את המיקום שבחרתם –תנאי התאורה, האדמה, הצמחייה הקיימת. לתוך הנתונים הללו ישולבו מטרת הצמח והמראה הרצוי לכם בכדי להגיע לבחירה אופטימלית, שתמלא אחרי כל המשאלות ותבטיח קליטה טובה של הצמח. רצוי לקבל תמיד מספר הצעות ולהבין את ההבדלים בין הצמחים השונים, על יתרונותיהם וחסרונותיהם, לקבלת החלטה נכונה.

אם ברצונכם להגיע לבחירה לבד, העזרו תמיד בקטלוגים ומגדירים, בספרות או ברשת, בכדי להבטיח התאמה טובה של הצמח לתנאי השטח ולרצונותיכם. גשו למשתלה כשכל הנתונים בידכם, ואל תשכחו להביא בחשבון את גודלו הסופי של הצמח הבוגר בכדי לא להזדקק לכריתה או עקירה תוך זמן קצר.

 



טיפול בכנימות

הגישה שלנו היא כי כנימות הן חלק מהאיזון הטבעי בגינה. במקום שיש צמחייה יש גם כנימות, כפי שאותנו בני האדם מלווים תמיד חיידקים ופטריות. הכנימות מהוות בעיה רק כאשר מסיבה כלשהי מופר האיזון והן מתפשטות וגורמות נזק לצמח, החל מעיוות במראה הצמח ועד גרימת מוות.

כאשר הבעיה קשה ונמצאת בשטחים נרחבים בגינה, יש לרוב צורך בהדברה ברעלנים חזקים ומומלץ לפנות לגנן שלכם, ובמידה שאין גנן קבוע – לפנות לאיש מקצוע באופן חד פעמי. אך כאשר יש כנימות בעציץ בבית או בצמח בודד בגינה – ניתן לטפל בבעיה בקלות וללא שימוש בחומרים מסוכנים.

כיצד תדעו שמדובר בכנימה?

אם מופיעה על העלים הכתמה שחורה הדומה לפיח (נקראת פייחת), אם נראות על העלים נקודות אדומות או חומות, אם ישנן בליטות לבנבנות קמחיות, אם העלה מסתלסל ומתעקם בקצוותיו, אם העלים מכוסים מעין דבק לבן שקוף – לפניכם צמח הנגוע בכנימה כשלהי.
ניתן לרסס את העלים במים מעורבבים בסבון כלים פשוט, או לנגבם במטלית הטבולה במים מהולים בסבון כלים. טיפול חוזר ועקבי ידביר את הכנימות וימנע חזרתן, מבלי להשתמש ברעלנים מסוכנים.

חשוב לדעת: חומרי הריסוס נמכרים בריכוז גבוה מאוד.
אם בחרתם לבצע הדברה לבדכם – אנא הקפידו על ההוראות והרחיקו מהישג יד של ילדים.

 



פשוט גנן  |  טלפון: 052-3917940  |  אי-מייל:   info@pashut-ganan.com

חזרה למעלה    |    הוספה למועדפים    |    מפת האתר    |    יצירת קשר

עיצוב וביצוע האתר: חיפושית מולטימדיה
לייבסיטי - בניית אתרים